Naast het zorgen dat de motoren in prima staat verkeren zijn er wat extra maatregelen als een wat langere reis op het programma staat. Een glad onderwaterschip scheelt brandstof en tijd, controle navigatie verlichting, noodsignalen en verbanddoos, dingen die even wat extra aandacht hoeven. Het bepalen van je actie radius aan de hand van je pk/s en brandstof tank. De website https://www.boat-fuel-economy.com/ geeft een opsomming van motoren en hun brandstof verbruik bij verschillende toeren.
Als voorbeeld de Caravaggio zie de video op de Home page, Volvo Penta motoren 230 pk bij 3000 rpm een verbruik van 20 liter, 2 motoren is dan 40 liter. Bij 3000 rpm loopt de boot ongeveer 20 knopen. De tankinhoud 520 liter waarbij we een marge van 10% als veiligheid nemen, dus 475 liter en kunnen we 11,8 uur varen en leggen dan 237,5 mijl af. Een andere vuistregel voor het gebruik van dieselmotoren is het aantal pk/s vermenigvuldigen met 0,2 , dat geldt dan voor volle kracht lopen.
Voor de Caravaggio is dat 460 x 0,2 is 92 liter en kun je maar 5 uur varen, maar dan wel volle kracht is 32 knopen is 160 mijl. Het is belangrijk dat je goed nagaat hoe je een eventuele grote oversteek tussen twee tankmogelijkheden gaat afleggen. Ook kun je van te voren je snelheid bij verschillende toeren vastleggen en korte steekproeven op het verbruik doen, bijvoorbeeld vol tanken, een uur op 3000 toeren varen en weer voltanken om de theorie te testen.
Behalve het bestuderen van de weerberichten moet je ook kijken of er stromingen voorkomen op het traject dat je wilt afleggen en heb je zeekaarten en boekwerken nodig. In de Middellandse zee kom je weinig stromen tegen, alleen bij riviermondingen en de Straat van Gibraltar. Op de Noordzee en vooral de Straat van Dover kent flinke getij stromen, waar je met het plannen zeker rekening moet houden en de tijd van varen op die stromen aan te passen, want tegen een stroom van 3 tot 4 mijl per uur in varen kost een hoop brandstof en tijd.