De overeenkomsten met het plannen van een trip met motorboot zijn duidelijk. De zeil garderobe moet goed en heel zijn. Een glad onderwaterschip scheelt snelheid, controle navigatie verlichting, noodsignalen en verbanddoos zijn dingen die even wat extra aandacht hoeven. Voor mijn gevoel zal een trip met een zeilboot anders zijn dan die met een motorboot in die zin dat je met een motorboot meer de dagtripjes aan elkaar lijmt en met een zeilboot een lang traject in etappes af gaat leggen. Met de zeilboot vaar je dag en nacht en met de motorboot is het wel prettig als de motoren niet 24 uur per staan te ronken en de brandstof capaciteit het niet toelaat.. Een ander aspect is het belang van de bemanning, die voor een zeilboot specifieke bekwaamheden vraagt. Een voorbeeld van een vaarplan om een zeilboot van IJmuiden naar Altea te varen, zonder specifieke factoren als reisduur en wisselen bemanning, maar voor minimaal een 12 meter jacht en in het zomerseizoen.

Traject 1 IJmuiden – Torquay 345 mijl . 3 dagen.
Rust en provianderen etc 1 dag
Traject 2 Torquay – Quilvinec 205 mijl 2 dagen.
Rust, weerberichten oponthoud 3 dagen.
Traject 3 Quilvinec – Sada 330 mijl 3 dagen
Rust en provianderen 1 dag
Traject 4 Sada – Peniche 285 mijl 3 dagen
Traject 5 Peniche – Albufeira 195 mijl 2 dagen
Rust en provianderen 1 dag
Traject 6 Albufeira – Benalmadena 220 mijl 2 dagen
Trajet 7 Benalmadena – Altea 300 mijl 3 dagen.

Afstand totaal 1880 mijl 3 – 4 weken.